Det börjde med....

....ett uppläggningsfat från Gustavsberg, fortsatte med ett modernt fat från Portugal. Nästa fat fanns i grannbyn och kom från Frankrike. Det ena föremålet banade väg för det andra.

För över 20 år sedan öppnades Österlens Sparrismuseum på vår Sparrisgård utanför Skillinge. I den lilla gårdsbutiken visade vi bilder och redskap från tidigare odlingar på Österlen.

Efterhand byggde vi upp en samling med antika keramik- och porslinsföremål samt bestick för den exklusiva sparrismåltiden.

2016 flyttade samlingarna in i det Gamla Bankhuset i Skillinge och namnet ändrades till Sparris Museum & AntikShop.

Nu har vi flyttat färdigt, hem till den egna fastigheten vid havet, strax söder om Skillinge

Du som är intresserad av gamla föremål med sparris-anknytning är välkommen. Ring, maila eller skicka SMS för kontakt.

.

Till en inbyggd car-port,

strax söder om Skillinge, har vi nu flyttat  SparrisMuseet med Europas kanske största samling av antika sparrisföremål.

SparrisMuseet ägs och drivs av Karin von Schenck, som tidigare varit journalist, drivit  PR-företag samt varit sparrisodlare på Österlen.

Utmärkelse

Våren 2019 blev SparrisGalleriet nominerat till The Collectors Award vid Antikmässan i Stockholm. Inför en publik av 200 antikhandlare,  konstkännare, journalister och annat branschfolk fick vi informera om Sparrisodling på Österlen och museets samling.

SPARRISMUSEET

och

ANTIKSHOPEN

har flyttat till

ny lokal i

Skillinges södra utkant.

ÖRNAHUSVÄGEN 11

Vi öppnar gärna för föranmälda mindre grupper.

Inget allmänt påsköppet 2024.

SparrisMuseet

Örnahusvägen 11

27636 BORRBY-SKILLINGE

E-post karin@gamlabanken.se
Mob +46 (0)708 959655

Klicka på kartbilden för att se den lite större.

För interaktiv Google-karta, där du begär vägbeskrivning,

klicka här.

Allting handlar om sparris. Gamla och nya föremål för måltiden, vacker majolika, fajans och porslin samt silver för ögats njutning.
Serveringsfat, tallrikar, tänger för duning och servering. Vackra och praktiska föremål som du inte visste fanns, men som har använts till  exklusiva sparris- måltider under flera hundra år.

Nu kan du själv servera vårens läckerheter så som det fina folket gjorde förr och som  sparrisälskare gör än idag.

Vi har flyttat sparrissamlingen till ny lokal på Örnahusvägen 11, 27636 Borrby-Skillinge. Hör av er så öppnar vi gärna upp.

Skylt från tiden då museet var inrymt på  på Sparrisgården.

Sveriges enda, Europas kanske största samling av antikt sparris-porslin och -bestick. Välkommen till SparrisMuseet i Skillinge  på Österlen.

I Antikshopen finns närmare 150 föremål med sparrismotiv till salu.

Fat, skålar, silver… Allt går att skicka.  Kontakta oss för priser. Läs om Katalogen på sidan AntikShop.

SparrisMuseet

Porslin, keramik, silver… En privat samling föremål för sparris-måltiden, så som den serverades förr och fram till våra dagar. Öppet för alla, även små grupper efter anmälan.

Antikshopen

Samlingen har blivit för stor. Därför säljer vi ut föremål som inte längre passar in. Jag hoppas de ska få nya hem, där de blir lika omtyckta som de varit hos mig. Det förtjänar de.

NYTT PÅSKEN 2022

Vi har flyttat till ny lokal på Örnahusvägen 11 i Skillinges södra utkant. Påsköppet torsdag-söndag

kl 11-15

Välkomna då alla sparris- och keramikintresserade.  Men föremålen är ömtåliga och står i öppna hyllor, så hundar, yngre barn samt ryggsäckar får stanna utanför.

Info 46 (0) 708 959655